Ételek kalória számítása – Így csináld jól!

A kalória számítás egyszerű feladatnak tűnik mindaddig, amíg csak az alapanyagokról van szó. Az interneten pillanatok alatt utánanézhetsz az egyes alapanyagok kalóriatartalmának, ami nagyban megkönnyíti a számolgatást. Ugyanakkor a készételek kalóriatartalmának számításánál már sokan feladják, pedig nem bonyolult feladat, csupán egy kis türelemre és megfontoltságra van hozzá szükség. Viszont ha a végeredmény megvan, akkor már csak a régi receptet kell főzéskor követned és pontosan tudni fogod, hogy a tányérra kimert étel mennyi kalóriát tartalmaz.

A kalória számítás képlete nagyon egyszerű:

Rendeld a felhasznált alapanyagokhoz a hozzájuk tartozó kalóriamennyiséget, a tömegüknek megfelelően. Készítsd el az ételt, majd vond ki belőle az elpárolgott folyadékot és a kalóriatartalmat arányosítsd az új tömeghez.

Lehet, hogy ez első hallásra nem tűnik egyszerűnek, pedig nem bonyolult.

Vizsgáljuk meg a fenti kalória számítás képletét egy egyszerű példán keresztül:

Tegyük fel, hogy 200 gramm nyers rizs kifőtt változatának kalóriatartalmát szeretnéd kiszámítani. A nyers rizs kalóriatartalma 348 kcal 100 grammban, ami 200 gramm esetén 696 kalóriát jelent. A főzéshez dupla mennyiségű vízre lesz szükséged, ami 400 gramm, 0 kalóriatartalommal. Emellett még 10 g olaj szükséges, ami 88 kcal.

A feladat gyakorlatilag csak annyi, hogy összeadd az alapanyagok kalóriatartalmát és az alapanyagok tömegét. Majd miután az ételt megfőzted, ki kell vonod a tömegből az elpárolgott víz tömegét és az új tömeghez kell viszonyítanod a készétel teljes, majd pedig a 100 grammra levetített kalóriatartalmát. 

Táblázatos formában ez a következőképp néz ki:

Könnyedén letöltheted és használhatod a képen látható kalkulátor EXCEL változatát! Kattints a fenti képre, vagy nyisd meg ezt a linket, majd pedig a Fájl – Letöltés menüpontok alatt letöltheted a kívánt formátumban.

A kalkulátor használata gyorsan elsajátítható:

  • Az „ALAPANYAG” oszlopban add meg az alapanyag nevét. (Ide értve a vizet is.)
  • A „TÖMEG (g)” oszlopban add meg az adott receptben használt alapanyag összes tömegét grammban.
  • A „KCAL (100g)” oszlopban pedig add meg az adott alapanyaghoz tartozó kalóriamennyiséget 100 grammra levetítve.
  • A „TÖMEG (g)” oszlop 26. sorában pedig add meg az elpárolgott folyadék tömegét grammban. Nagyon fontos, hogy ez a szám mínusz előjelet kapjon!

Emellett fontos, hogy a „B” és „C” oszlopokba kizárólag szám kerüljön!

Ha a fentiekkel elkészültél, a 28. sorban sárgán kiemelve láthatod, hogy az elkészült étel 100 grammonként mennyi kalóriát tartalmaz, s így már könnyedén követheted a kalóriafogyasztásodat.

Tipp: Mindig csak akkor számolj egy adott alapanyaggal, ha az már előkészített állapotban van. Például a krumpli tömegét hámozás után mérd le, hogy még pontosabb végeredményt kapj.

Lehet ennél bonyolultabb?

Sajnos igen. Bizonyos ételek több főzési fázisból állnak. Példaként vegyük a Bulgurral töltött padlizsán receptünket, aminél a bulgur főzése mellett egyéb különálló folyamatok is vannak. 

Ilyen esetben minden fázisnál külön-külön szükséges lemérni a keletkezett kalóriamennyiséget és tömeget, majd pedig az étel összeállításánál is. 

Ez már egy kicsit nagyobb odafigyelést igényel a teljes étel kalóriaszámításakor, viszont a végeredmény biztosan pontosabb lesz a weben elérhető általános számokhoz képest, amelyek sok esetben óriási különbséggel jelölik meg az egyes készételek kalóriatartalmát. Próbáld ki Te is!

Hobbikonyha.hu

Lelkes hobbiszakács vagy? Mi is! Már gyerekkorunk óta sütünk-főzünk és úgy döntöttünk, hogy itt lenne az ideje az eddig szerzett tapasztalatokat írásba foglalni. Kövesd a legújabb receptjeinket napról napra és főzz még finomabbat!

Szólj hozzá